نوروفیدبک البرز در کوی قائم| نوروفیدبک البرز در برغان | نوروفیدبک البرز در خیابان ولیعصر | نوروفیدبک البرز در اسلام آباد | نوروفیدبک البرز در خیابان بهار | نوروفیدبک البرز در خیابان چالوس | نوروفیدبک البرز در چهار صد دستگاه | نوروفیدبک البرز در آسیاب برجی | نوروفیدبک البرز در مهرویلا | نوروفیدبک البرز در

نوروفیدبک  البرز  در   کوی قائم|  نوروفیدبک  البرز  در    برغان  | نوروفیدبک  البرز  در   خیابان ولیعصر  | نوروفیدبک  البرز  در   اسلام آباد  | نوروفیدبک  البرز  در   خیابان بهار  | نوروفیدبک  البرز  در   خیابان چالوس |  نوروفیدبک  البرز  در   چهار صد دستگاه  | نوروفیدبک  البرز  در   آسیاب برجی  | نوروفیدبک  البرز  در   مهرویلا  | نوروفیدبک  البرز  در

 

نوروفیدبک #

نوروفیدبک #  در اصل نوعی بیوفیدبک است که  با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن پس خوراند به فرد تلاش میکند که نوعی خودتنظیمی را به فرد آموزش دهد.بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه میشود.و از این طریق, فرد متوجه میشود که, آیا  تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر ؟

تعریف:

در نوروفیدبک #, سنسورهایی که الکترود نامیده میشوند, بر روی سر بیمار قرار میگیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدیوئی) به او نشان می دهند.در این حالت,پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری, بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزی شخص انجام می شود.

به این شکل, فرد با دیدن پیشرفت و یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز و یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می اید, پی به شرایط مطلوب, یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت بازی یا فیلم, وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند.

مطالعات درباره ی نوروفیدبک #, تقریبا از دهه ی ششم قرن بیستم میلادی آغاز شده است و هنوز هم یکی از حیطه های فعال پژوهشی در علوم اعصاب می باشد.

 

 

نوروفیدبک # نظام آموزشی جامع برای کلیه ی افراد است که باعث ایجاد تغییرات, تقویت, تعدیل و افزایش کارکرد سلول های مغزی میشود. نوروفیدبک #, نوعی فناوری است که به افرادی که به روان درمانی و توانبخشی نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت های ذهنی دچار ضعف هستند, کمک میکند.این برنامه در درمان افسردگی, اضطراب, اختلال استرس بعد از حادثه(PTSD) , اختلالات شخصیتی , اعتیاد و مشکلات هیجانی, تاثیر بسزایی دارد. این فناوری یکی از روشهای درمانی موثر در درمان کودکان مبتلا به نقص توجه همراه با بیش فعالی (ADHD)  و اختلالات رشدی فراگیر (ASD), اختلالات یادگیری(LD)  و اختلال وسواسی- مجبور (OCD) است.

بیش از 35 سال است که, نوروتراپی برای کنترل بیماری صرع نیز به کار میرود و منجر به تغییر و تحولاتی در زندگی این بیماران شده است. بیمارانی که سابقه ی موج گرفتگی و یا ضربه ی مغزی دارند و بیماران مبتلا به سردرد, و یا ان دسته از افرادی که به علت افزایش سن, دچار کاهش مهارت های گفتاری-شناختی شده اند. نوروتراپی (نوروفیدبک #) را بهترین وسیله برای کاهش علائم اختلال و افزایش شناخت و مهارت ها یافته اند.علاوه بر این, نوروفیدبک # در افزایش مهارت های مدیریت و کارایی شغلی, افزایش دقت و سرعت در ورزشکاران و موفقیت انها, در مسابقات نقش بسزایی دارد.

مطالعات بسیاری در زمینه ی نقش مغز در پردازش هیجانات, افزایش خودآگاهی, و ویژگی های شخصیتی به عمل آمده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که, اتخاذ تصمیمات اخلاقی و رفتاری, همیشه ریشه در فرایندهای روانی و یا یادگیری های دوران کودکی ندارد. آسیب های مغزی , ممکن است موجب اختلالات بالینی و یا شخصیتی شوند. ما به خوبی میدانیم که, مغزهای با کارکرد دچار اختلال, تصمیمات نادرست میگیرند.

تاریخچه و سیر تکاملی درمان:

تاریخچه ی بیوفیدبک ونوروفیدبک # ، بر اساس علوم فناوری, نورولوژی, علوم اعصاب , الکترونیک, فیزیولوژی و رفتارگرایی بنیان گذاری شده است.  نو آوریها , آزمایش ها و پژوهش ها, از ذهن افرادی نشئت میگیرد که, علوم فعلی را به چالش میکشند و افراد متحجر همیشه با این  نو آوریها  مخالف اند.

در دهه ی 1960 انسان ها یاد گرفتند, سیگنال های الکتریکی را در قشر مغز و عضلات خود کنترل کنند.تجارب ذهنی انسانی, همراه با تحقیقات علمی باعث به وجود آمدن بحث ها و عقاید متفاوت گردید.

بسیاری از افراد تحقیق علمی ریچارد کتون را به عنوان اولین واقعه ی کلیدی بیوفیدبک مورد ملاحظه قرار می دهند. او در سال 1875 کشف کرد که, نوسانات الکتریکی مغز, فعالیت های ذهنی( روانی) را به دنبال دارد.آزمایش های او شامل قراردادن الکترودها, بر روی مغز باز حیوانات بود. او همچنین برخی از فعالیت های الکتریکی را از روی پوست سر حیوانات ضبط نمود.  در سال 1920 هانس برگر, الکتروانسفالوگرافی(EEG) را از روی پوست سر انسان ها اندازه گیری کرد.او اولین کسی بود که امواج خامEEG  را بر روی کاغذ ثبت کردو دو نوع از امواج را تشخیص داد, یعنی الفا و بتا. 10 هرتز به عنوان ریتم برگر شناخته شده است. برگر کشف کرد که, تفکر و هوشیاری با فراوانی امواج بتا, همراه است و طیف آن از محدوده ی 13 سیکل در ثانیه( هرتز) , تا 30 سیکل در ثانیه است.مقاله ی کلیدی وی در سال1929, چاپ شد.او اعتقاد داشت که نابهنجاری ها در EEG منعکس کننده ی اختلالت بالینی است.

روش های نوروفیدبک # و مغز:

نوروفیدبک # یک سیستم درمانی جامع و بی خطر است که, صرفا روی کنترل مغزی کار میکند. هر کدام از ما میلیاردها نورون در مغزمان داریم. امواج مغزی با فعالیت و عدم فعالیت الکتریکی نورون ها در ارتباط هستند.سیکل آنها, بارها و بارها, بالا و پایین میرود. بلافاصله زمانی که سیکل امواج مغزی مراجع بر اساس الگوی تعریف شده حرکت کند, بازخورد دریافت میکند.برای مثال, اگر یک نفر در حال یادگیری , هوشیارتر شود, بازخورد باید اینگونه تنظیم شود. هر زمان که سیکل امواج مغزی, به سمت حالت هوشیاری( گوش به زنگی) حرکت کند, صدا شنیده می شود و تصاویر رآیا نه ایی فعال می شوند.هر زمان که سیکل امواج مغزی به سمت حالت حواس پرتی حرکت کند صداها و تصاویر متوقف میشوند. در این روش, مغز به طور شگفت انگیزی در آموزش و یادگیری همکاری میکند. مغز با تقویت های ساده یاد میگیرد که, چگونه الگوهای امواج مغزی بهنجار را به صورت طولانی مدت ادامه دهد. در طی چند جلسه اکثر مراجعان آگاهی و هوشیاری زیادی به صورت غیر ارادی و خودبه خودی کسب میکنند.و به تدریج یاد میگیرند که به صورت طولانی مدت تمرکز کنند ، حتی در طی انجام تکالیف و کارهای خسته کننده در کلاس یا محل کار.

 

توجه به چند نکته ضروری است:

-مدت زمان برای ارزیابی نوروفیدبک # به طور متوسط یک ساعت است.

-تعداد جلسات درمانی 2-3 بار در هفته می باشد.

-حداقل تعداد جلسات درمانی 40 جلسه می باشد.

– تشخیص بهبود وضعیت مراجع میتواند با اعداد و علائم مشخص شود ولی در روند درمان بالین مراجع از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. در نتیجه ملاک بهبود وضعیت مراجع ,بهبود وضعیت بالینی است.

– بدیهی است, حضور منظم, هوشیاری فرد, میزان IQ مصرف و یا عدم مصرف دارو می تواند در طول دوره ی درمان موثر باشد.

-انجام نوروفیدبک # هیچگاه مانعی در مصرف داروهای تجویزی پزشکان نیست و ادامه ی مصرف دارو و تغییر دوز دارو حتما و حتما در حیطه ی پزشک متخصص مربوطه میباشد و حضور شما و یا فرزندتان در جلسات نوروتراپی ربطی به مصرف داروها و یا قطع آن مگر با تجویز پزشک مربوطه ندارد.

 

 

 

 

Related posts