بهترین کاردرمانی در کرج:علت شکستن ناخن و راه‌های پیشگیری از آن

بهترین کاردرمانی در کرج:علت شکستن ناخن و راه‌های پیشگیری از آن

علت شکستن ناخن و راه‌های پیشگیری

ناخن ها نقش مهمی در زیبایی دست ها دارند و داشتن ناخن هایی سالم و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود.ناخن ها نقش مهمی در زیبایی و آراستگی دارند به همین دلیل امروزه توجه ویژه‌ای به سلامت ناخن ها می‌شود تا بتوان زیبایی آن‌ها را تضمین کرد. برخلاف تصور عمومی کلسیم تنها ۱ درصد از مواد تشکیل دهنده‌ی ناخن‌ها را شامل می‌شود بنابراین کمبود آن تاثیر چندانی بر شکننده شدن ناخن‌‌ها ندارد.

شکننده شدن ناخن ها علل مختلفی دارد که به چند مورد از این موارد اشاره می کنیم:

کمبود های تغذیه

کمبود برخی ریز مغذی‌ها از جمله آهن، روی (زینک)، ویتامین‌های A , B , C , D , E  می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها و پوسته پوسته شدن کناره‌های ناخن شود.

کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از انواع کم خونی است که به دنبال آن شکنندگی ناخن‌ها رخ می‌دهد‌.

هایپوتیروئیدی (کم کاری غده تیروئید)

مانیکور

انجام کارهای مختلف بر روی ناخن مانند مانیکور، پدیکور، کاشت ناخن، استفاده از ناخن مصنوعی و … سبب شکننده  شدن ناخن‌ها می شوند.

پاک کردن بیش از حد لاک ناخن با استون

دقت کنید لاک زدن موجب شکننده شدن ناخن‌ها نمی‌شود بلکه حتی بعضی منابع ذکر کردهاند که موجب تقویت ناخن‌ها نیز می شود. ( مخصوصا برخی لاک‌ها مثل لاک‌های گیاهی)؛ ولی پاک کردن مرتب ناخن‌ها با استفاده از استون به دلیل خاصیت حلالیت که در آن هست موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

افزایش سن

شکننده شدن ناخن‌ها با افزایش سن افزایش می‌یابد و در خانم‌ها به دلیل نازک‌تر بودن ناخن‌ها این تغییر مشهودتر و بارزتر است.

وارد شدن آسیب های مداوم به ناخن‌ها

افرادی که برخی کارهایی که به ناخن ها آسیب وارد می کنند را به طور مداوم انجام می‌دهند ناخن‌های خود را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهند. مثلا افرادی که دائما و هر روز با مواد شوینده تماس پوستی دارند.

بلند بودن ناخن ها

افرادی که ناخن‌هایی بلند دارند مسلما ناخن‌هایشان بیش از سایرین در معرض شکنندگی و آسیب قرار دارد.

تماس های شغلی

در برخی شغل‌ها هم‌چون نجاری، کفاشی و غیره، ناخن‌های فرد شاعل به دلیل انجام کارهای دستی در اثر سایش قرار دارند و دچار شکنندگی می‌شوند‌. همچنین مشاغلی هم‌چون پزشکان، جراحان و … که از مواد شوینده‌ی قوی استفاده می‌کنند به علت خاصیت حلالیتی که این مواد دارند، موجب آسیب به ناخن‌ها می‌شوند.

مشکلات و بیماری‌های پوست

مشکلات پوستی مختلف از جمله خشکی پوست، بیماری های قارچی و… سبب آسیب رساندن به ناخن هم می شوند.

جلوگیری از شکستن ناخن

  • ناخن‌هایتان را همواره چرب و مرطوب نگه دارید. برای این منظور می‌توانید از انواع روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو، روغن تخم کتان، روغن هسته انگور و … همچنین از وازلین استفاده کنید. سعی کنید بعد از هر بار شست و شوی دست‌ها از این موارد برای ماساژ ناخن ها استفاده کنید.
  • طولانی مدت در محیط‌های سرد نمانید. اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید، سعی کنید همواره دستان خود را گرم نگه دارید.
  • در هنگام کار با مواد شوینده از دستکش استفاده کنید و به هیچ وجه دست‌ها در تماس مستقیم با مواد شوینده نباشند.
  • در هنگام استفاده از دستکش پلاستیکی ابتدا دستکش نخی بپوشید سپس روی آن از دستکش پلاستیکی استفاده کنید  یا از دستکش های پلاستیکی دو لایه که لایه داخلی آن پارچه ای است استفاده کنید. زیرا در هنگام کار با دستکش پلاستیکی دست ها عرق کرده و موجب نرم شدن ناخن‌ها و شکنندگی آن‌ها می‌شود.
  • اگر ناخن‌ها را به صورت چهارگوش کوتاه کنید کمتر شکننده و آسیب پذیر می شود.

رژیم غذایی موثر بر سلامت ناخن ها

  • پروتئین: ماده‌ی اصلی موجود در ناخن‌ها نوعی پروتئین به نام کراتین است. بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی تاثیر بارزی بر سلامت ناخن‌ها می گذارد.

همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز و به مقدار کمتر از آن سایر انواع گوشت همچنین انواع حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

  • مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C: کمبود ویتامین C باعث کاهش سرعت رشد ناخن‌ها می‌شود همچنین سبب شکننده شدن ناخن‌ها و آسیب‌پذیری آن‌ها می‌شود زیرا ویتامین C  برای ساخت کلاژن که یکی از ارکان اصلی ناخن است لازم و ضروری است.

ویتامین E به جذب بهتر ویتامین C کمک می‌کند، همچنین چون باعث افزایش گردش خون به سمت ناخن‌ها و به دنبال آن اکسیژن‌رسانی بیشتر می‌شود، به رشد بهتر ناخن‌ها و سلامت آن‌ها کمک می‌کند.

  • ویتامین B: به طور کلی مصرف بیوتین و نیز سایر انواع ویتامین B برای سلامت پوست‌، مو و ناخن توصیه می‌شود و مانع شکنندگی و سست شدن ناخن‌ها می‌شود. متاسفانه با افزایش سن جذب این ویتامین از مواد غذایی کاهش می‌یابد بنابراین افراد باید از مکمل‌های ویتامین B استفاده کنند.

قارچ، غلات، زرده تخم مرغ، آرد سویا از جمله موادغذایی هستند که افراد برای دریافت ویتامین B می‌توانند از آن ها استفاده کنند.

طرز تهیه یک سالاد بسیار مفید برای حفظ سلامت ناخن ها

قارچ و گوجه و کلم بروکلی و اسفناج را خرد کنید و با مقداری عدس پخته شده مخلوط کنید. به آن چند قاشق روغن زیتون یا روغن کتان اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری آجیل نیز به آن اضافه کنید. سالاد تهیه شده را روزی چند بار مصرف کنید تا متوجه تاثیر شگرف این مواد شوید.

دقت کنید که نباید افراد انتظار داشته باشند که با مصرف یک بار از این سالاد یا رعایت رژیم غذایی ذکر شده فقط برای مثلا یک هفته سلامت ناخن هایشان را باز یابند. این موضوع امری است زمان‌بر که با رعایت طولانی مدت این نکات می توان به مقصود مورد نظر رسید.

منابع

.medicalnewstoda

خانه

Related posts